capio vs scä

 
hejsan!
fick e kommentar nyligen som frågade om jag kunde skriva ett inlägg där jag jämförde capio och SCÄ, så here it is; :)
 

platser;
capio; 14.st
SCÄ; 8+2st

tider;
capio: frukost 8.00, näringsdryck 10.00, lunch 12.00, mellanmål 14.00, middag; 16.30, kvällsmål 19.30.
SCÄ; frukost 8.20, näringsdryck 10.00, lunch 12.00, mellanmål 14.30, middag 17.00, kvällsmål 19.40.

hel/halv portion. (allt är individuellt men hänvisar till mig vid exemplen) 
capio; beroende på "nivå" börjar man lungt med halvportioner tills alla värden är bra. försöker dock komma upp till fulla huvudmåltider, kan ta några dagar eller veckor - beroende på person som sagt.
SCÄ; börjar med 50% lunch och middag, alla mellanmål + frukost var fulla från början, (gällande mig i alla fall), men de har tredagars intervaller. så efter 3dagar höjdes lunchen, och tre dagar ifrån det höjdes middagen. så ökningarna går lite snabbare på SCÄ än på capio.

näringsdryck;
capio; 2st 10.00
SCÄ; 1st 10.00

mellanmål + utmaning;
Capio; fil med flingor 14.00 varav två dagar/vecka med "utbytesmellanmål" dvs exempelvis en muffins eller smoothie.
SCÄ; fil med flingor 14.00, mer valfria val på mllanmål och kvällsmål men aldrig utbytes. på SCÄ har de stället lunch ute på restaurang varje tisdag.

matsalen;
capio; har tre olika bord. bord ett sitter man vid från början och allt eftersom att man visar framsteg får man flytta till bord två och så småningom till bord tre.
SCÄ; har två olika bord. endast bord två går med på restaurangbesöken.

uppläggning av mat;
capio; får hjälp med uppläggning första dagen i princip, sen får man ta själv.
SCÄ; uppläggning första veckorna. (jag har fortfaramde inte börjat ta min mat själv efter två veckor) men som sagt, individuellt - men lite längre tid på SCÄ.

toaletter;
capio; alla toaletter och duschar är låsta. samt att man bara får duscha antingen morgonen eller kvällen.
SCÄ; upplåsta toaletter och duschar. samt fria tider att hoppa in i duschen.  

vila;
capio; liggandes vila 30min efter huvudmålen, 20min efter kvällsmålet.
SCÄ; liggandes vila 45min efter lunch. "soffstöd" en stund efter kvällsmålet.

tror att jag har fått med det mesta nu, annars tillägger jag mer senare. många undrar nog vilket jag tycker mest om - vilket är svårt att säga.. det är mycket mer eget ansvar på SCÄ än på capio, vilket kan (och är) väldigt utmanande. men på et sätt är det bättre för när man sen kommer ut i det normala livet kommer utmaningar stöta på en hela tiden. därför känns det som att mer frihet kan vara nödvändigt redan här. men alla klarar inte av det, vilket kan leda till triggande handlingar.. men alla är här av en anledning.. jag får helt enkelt skärpa mig och bestämma mig en gång för alla att bli frisk, sluta jämföra mig med andra sjuka eller friska. bara kämpa på med de bra tankarna! :)

nu - kvällsmellis bara för det. ;) hhoppas att ni alla har en fin tisdagskväll - PRIDE har ju börjat idag också, :) jag får satsa på nästa år ;)


Postat av: Hanna

Sedär, jag hade kanske överlevt en längre tid på scä då... capio stod jag ut i fyra dagar eller om det var fem varav en hemma på perm. Jag hade så vansinnigt svårt med toaletterna. IBS och låsta toaletter är ingen bra kombination...

Hoppas din mage ordnar upp sig litegrann, eller mycket grann..

2012-07-31 @ 22:26:09
URL: http://uppfortsomfan.blogg.se
Postat av: Anonym

Har de upplåsta toaletter hela tiden på scä? När jag va där var det låst 1 h efter frukost, lunch och middag (som man då hade 30 resp 45 min på sig att äta). Mellanmålen minns jag inte om det var låst eller ej. Tror inte det men de började nog med det sen... Eller så var det 30 min men som utökades till 1 h...

2012-08-01 @ 08:11:43
Postat av: Anonym

Jag har hört att man alltid får bröd till maten? Stämmer det? Hur många näringsdrycker du nu?

2012-08-01 @ 10:49:33
Postat av: Anonym

kan man ha x-vak att en personal måste vara med en pasient 24 timmar ?

2013-08-01 @ 13:45:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: