kaffe och histora från förr


Hola !
vilket snöoväder. jag som såg fram emot en tidig vår, med lite sol och värme. iiicke. klockan tickar på och snart är morfar tillbaka, han ringde precis, hah. men det hade gått bra hos läkaren i varje fall - vilken tur. :)

mormor låg i sängen och lekte gissningsleken i en gamml tidning. hon säger att hon inte ser något och att förstoringsglas i snygga bågar inte hjälper ett dugg. däremot säger hon sig själv vara väldigt duktig på att känna igen de gamla människorna. jag var däremot chanslös utan min skvallertidning.. hah!

känner mig väldigt omhändertagande då jag både hjälp mamma med att diska, plocka undan och trycka "start" på diskmaskinen. blev lite orolig för mina vuxenpoäng när mormor ville ha kaffe och jag kan inte förstå hur en sådan där bryggare fungerar. morfar hade löst detta under morgonen, då varmt nybrygt kaffe stod och väntade i termos. min vuxenuppgift blev alltså följande; hälla upp en ½ kopp kaffe och bre en bit mjukt polarbröd. duktigt va ?

har även fått höra en del barndomsminnen. hur läsandet går bra om det inte vore för synen. att skrivandet har övats upp efter att ha glömt en bokstav här och där i skolan. teorin om varför - landade i att hon som liten blivit iknuffad i en djup brun. varav en gammal farbror (släckting iaf) följde linan med hink på, och hämtade upp mormor, som då var medvetslös och söndersprucken i huvud. hennes mormor kom utspringandes med nål och tråd. som nu är en dryga decimeterlångt ärr.. ush och fy, stackarn.. :( just detta var en hemsk berättelse, men ändå intressant att lyssna på. :)

fotosugen slog en knorr och motivet blev mammas ring och ängel som hon fick av dotter sin i julklapp. med fint budskap :)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: